Fra klasserom til storsamfunn

Blogg om skole og utdanning

  • Digital eller analog skole? Ja takk begge deler!

    Digital eller analog skole? Ja takk begge deler!

    Digital skole har vært en het potet lenge. NRK skrev i en artikkel fredag 12.2 om en lærer som sluttet i den offentlige skolen grunnet for mye skjermbruk. Hun pekte på lite forskning rundt langtidsvirkninger. Spørsmålet om digitale klasserom kan ikke være formulert som enten-eller, men heller omkring behov, tilrettelegging og krav. Jeg vil ikke…

  • Hjemmeskole er mer enn bare logistikkk og oppgaver

    Hjemmeskole er mer enn bare logistikkk og oppgaver

    Rekk opp hånda, podcast Veldig mange elever sitter hjemme og lærer det de ellers skulle lært i klasserommet. Det byr på mange utfordringer. Når gutterommet og jenterommet blir et digitalt klasserom er det mye vi må tenke på. Kenneth Bareksten jobber ved Engebråten ungdomsskole i Oslo, der han underviser i norsk og Krle. Nylig skrev…

  • Læring hjemmefra er ikke bare et spørsmål om logistikk og oppgaver

    Læring hjemmefra er ikke bare et spørsmål om logistikk og oppgaver

    Et nytt skoleår er nettopp startet. Med nye varianter og flere utbrudd, blir konsekvensene av pandemien tydeligere for hver dag som går. Studier på ungdom og hjemmeskole peker nettopp på at elever opplever mindre læring og mer stress. Å flytte skolearbeidet fra skolen til hjemmet utfordrer både logistikk og arbeidsprosesser, men innsikt i elevenes psykologi…

  • Når følelsene koker

    Når følelsene koker

    Jeg havnet nylig i en opphetet diskusjon på Facebook. En tidligere kollega postet et innlegg, og jeg ble umiddelbart irritert. Hvordan våget han å poste dette i min feed? Fornærmet postet jeg en kommentar. Kort tid etter merket vi hverandres navn på kommentarene. Står du inne for dette, spurte jeg, for sint til å skjønne…

  • Generasjon prestasjon – Om å prestere under isolerte omgivelser

    Generasjon prestasjon – Om å prestere under isolerte omgivelser

    Mandag 11. mai 2020 åpnet skolene i Norge dørene igjen. Elevene har ikke sett innsiden av et klasserom siden 12. mars, og vi må tilbake til andre verdenskrig for å finne et sammenligningsgrunnlag. Å være isolert i lange perioder om gangen, kan tære på de fleste, men hvordan har det gått med historiens mest vellykkede…

  • Generasjon prestasjon fra Hartvig Nissen til Stovner vgs

    Generasjon prestasjon fra Hartvig Nissen til Stovner vgs

    Pedagogisk Profil, Universitetet i Oslo. Podcast I denne episoden snakkar redaktør, Ismail Acar, med litteraturvitar og lektor Kenneth Bareksten om omgrepet Generasjon prestasjon. Kenneth deler sine erfaringar frå klasserommet, fortel om den siste Ungdata-undersøkinga og demonstrerer kva «brain breaks» er. Lytt til episode her

  • Om isolasjon og tap av reelt menneskelig nærvær

    Om isolasjon og tap av reelt menneskelig nærvær

    I tre uker har skolene i alle landets fylker hatt begrensede åpningstider. Ved noen skoler har driftsledere og IKT åpnet kontorene sine i kortere perioder, og dette for å la elever og lærere hente ressursene de trenger til skolehverdagen. Tilsynelatende går det oppsiktsvekkende godt, men det har begynt å knake i fortøyningene. Nå blir det…

  • «Følelsen fra mandag er låst inne i mitt eget lærerhvelv, til bruk på regnfulle dager»

    «Følelsen fra mandag er låst inne i mitt eget lærerhvelv, til bruk på regnfulle dager»

    Skolene har per dags dato vært stengt i fem skoledager. På den tiden har det kollektive profesjonsfelleskapet i den norske skole mobilisert på tvers av fylker og fag. Det har ikke manglet på hverken tiltak, løsninger eller engasjement. I tillegg ligger de fleste lisenser og plattformer til fri benyttelse. Men hvordan takler vi egentlig dette,…

  • Å sensurere pensumlitteratur er potensielt et demokratisk problem

    Å sensurere pensumlitteratur er potensielt et demokratisk problem

      For noen uker siden varslet Ungarske myndigheter at flere jødisk verk skal ut av nasjonalpensumet på skolene. Flere land, som Tyrkia og USA, har tidligere gjort lignende tiltak mot litteratur med utfordrende tematikk. Ringvirkninger av dette er vanskelig å spå, men det kommer neppe elevene til gode. Den ungarske forfatteren Imre Kertész fikk i…

  • Hvor er de nå? Spørsmål til tidligere redaksjonsmedlemmer i Pedagogisk profil

    Hvor er de nå? Spørsmål til tidligere redaksjonsmedlemmer i Pedagogisk profil

    Hva studerte du? Det første året studerte jeg pedagogikk UV. Deretter tok jeg en Bachelor og Master i litteraturvitenskap på HF. Tilbake på UV ble det PPU i norskfaget, og med det også en sluttet sirkel. Hva var det som fikk deg til å velge den studieretningen? Inngangen var egentlig litt tilfeldig. Jeg hadde opprinnelig…