-

Kunnskap om frykt kan få flere elever til å rekke opp hånda i timen
I følge noen undersøkelser er frykten for å snakke i forsamlinger på pallplass. Kun slått av frykt for å dø eller å bli hardt skadet. De som liker å ta ordet kjenner seg ikke igjen i dette, men for svært mange er det et høyst reelt problem. Å undervise om fryktreaksjoner og at disse er…
-

Stå opp og endre verda – hvordan undervise i og om 22. juli
Det er ti år siden angrepet rammet oss, og demokratiopplæring har blitt viktigere enn noen gang. For noen uker siden arrangerte 22. juli-senteret, Utøya demokrativerksted, FN-sambandet og Wergelandsenteret lærerkurs om terroren. Det håper jeg flere får muligheten til å delta på, det er nemlig i klasserommet vi endrer verda. Terrorhandlingene skapte et vakuum i klasserommene….
-

Tillitsreformen børster støv av en gammel debatt
– Det vi trenger er tverrfaglig framtidstenkning. Tillitsreformen ligger an til å bli en realitet hvis det blir rødgrønt flertall ved valget om noen uker. Skal vi endre vilkårene for god læring og en bærekraftig profesjon i skolen, må tverrfaglig framtidstenkning være til stede. Til det må kløfta mellom humaniora og naturvitenskap brolegges. Tillitsreformen er et…
-

De rødgrønne lover tillitsreform i skolen
Kenneth Bareksten Lektor ved Engebråten skole i Oslo – Tillitsbasert ledelse er nødvendig for en bærekraftig lærerprofesjon og et godt læringsutbytte for elevene. På min skole opplever jeg høy grad av tillit, men jeg vet at det kan være ulik praksis ved andre skoler. En tillitsreform vil muligens kunne utjevne forskjellene. Kommentar utgitt på Utdanningsnytt.no….
-

Vi er alle fyrstikkpakkere
Den siste tiden har mange av mine kolleger vært i streik. De har streiket for bedre lønnsvilkår og bedre kvalifisert tilslutning til læreryrket. Mest av alt streiker de for å få anerkjent sin verdi som arbeidstakere, ikke ulikt fyrstikkpakkerne i 1889. Streik handler om solidaritet. Vi står sammen for bedre rettigheter, enten det er lønn,…
-

Det sosiale og emosjonelle må trumfe det faglige
Debatten om muntlig eksamen raser. Det kan virke som Guri Melby sitter stiller i båten og håper stormen skal passere. Nå er det derimot viktig med handling. Vi må forberede til neste skoleår, og det gjør vi best med forståelse og omsorg, ikke flere vurderinger. Kritikken mot Melby er omfattende. Hennes eget utdanningdirektorat, barneombudet, elevorganisasjonen…
-

Debrief. Muntlig avlyst. Hvordan skal en god avslutning på skoleåret?
Skolesnakk, podcast Muntlig avlyst. Hvordan skape en god avslutning på skoleåret? Kenneth Bareksten er norsklektor ved Engebråten skole. Han er engasjert i ordskiftet om skole, og har hatt flere kronikker på trykk om muntlig eksamen. Vi tar en «debrief» etter de siste ukers hendelser og snakker om hvordan vi kan avslutte skoleår på gode måter. Og…
-

Å avlyse muntlig eksamen handler om å sikre neste skoleår
Debatten om muntlig eksamen beveger seg hissig fra skanse til skanse. Guri Melby ønsker minst mulig inngripen, men nå handler det om å tenke lurt og langsiktig. Fokuset må derfor ligge på neste skoleår. Å frata elevene muligheten til å avlegge eksamen er inngripende og berører mange. Tusenvis av elever står hvert år forventningsfulle. De…
-

Avlys muntlig eksamen!
Rekk opp hånda, podcast Nesten alle mener at muntlig eksamen bør avlyses – unntatt Kunnskapsdepartementet. Vi sier et klart og tydelig NEI til muntlig eksamen i denne episoden av Rekk opp hånda! Kenneth Bareksten skrev nylig en kronikk om dette i Utdanningsnytt. Vi fortsetter samtalen i studio. Kenneth Bareksten jobber ved Engebråten ungdomsskole i Oslo,…
-

Fem grunner til at sjakk er bra for livsmestring og kritisk tenkning
Sjakk har de siste årene blitt mainstream i mediene. Vi heier på Magnus Karlsen og Beth Harmon, og tiden virker moden for mer systematisk fokus på sjakk i skolen. Det vil gi elevene mulighet til kritisk tenkning og å opparbeide en evne til å mestre livet som kommer.









