Fra klasserom til storsamfunn

Blogg om skole og utdanning

  • Vibe code er kreativt, nyttig og lærerikt

    Vibe code er kreativt, nyttig og lærerikt

    I´m picking up good vibrations, sang The Beach Boys i 1966. Litt sånn har jeg hatt det etter at jeg startet med vibe code. Uten å kunne kode har jeg laget et titalls prosjekter, både private og til bruk i klasserommet, og her skal jeg gå litt i dybden på tre av dem. Først en…

  • Et blikk for eleven

    Et blikk for eleven

    Å observere elevene mine er en stor del av lærerhverdagen. Jeg legger merke til hvem som stiller spørsmål i timen, hvem som hjelper medelever og hvem som tar initiativ til å jobbe selvstendig. Disse observasjonene skal ideelt sett inn i Excel‑arket jeg oppretter i starten av hvert skoleår, men de ender ofte opp på små…

  • Forbud er en dårlig løsning

    Forbud er en dårlig løsning

    Maja Lunde skriver i teksten «Nasjonale skjermråd – nå!» at regjeringen må gi råd til foreldre om skjermbruk hos barn og ungdom. Det er jeg enig i. Som lærer ser jeg nemlig hvilke vaner elever har med seg hjemmefra. Men skremselspropaganda og forbud har sjeldent vært en god løsning. Skjermtid handler ikke bare om tid…

  • For eller med? Avdekke fusk og lære bort forsvarlig bruk av KI

    For eller med? Avdekke fusk og lære bort forsvarlig bruk av KI

    Bruken av kunstig intelligens i skolen er en todelt sak. På den ene siden har vi mulighetene det gir, men på den andre siden står utfordringene i kø.

  • Det er samarbeid som er nøkkelen til KI i skolen

    Det er samarbeid som er nøkkelen til KI i skolen

    Verden er i endring. Teknologien utvikler seg raskere enn vår evne til å forstå og regulere den, og kunstig intelligens er det fremste eksempelet på dette. Samarbeid på tvers av skoler, kommuner og landegrenser kan være avgjørende for å holde seg oppdatert og framoverlent. Teknologien former hverdagen vår KI har regelrett teppebombet oss det siste…

  • Det handler ikke bare om en ytre reise

    Det handler ikke bare om en ytre reise

    Jeg skjønner ikke hvorfor noen frivillig utsetter seg for dødsfare, sa en kamerat til meg i sommer. Han pekte på motorsykkelen jeg kjøpte noen måneder tidligere. Jeg har forsøkt å rekruttere ham med på to hjul, men han er for opphengt i statistikken. Selv om han har rett i at ulykker på MC representerer en…

  • Kunstig Intelligens i praktisk-estetiske fag: En ny tid for kreativ utfoldelse

    Kunstig Intelligens i praktisk-estetiske fag: En ny tid for kreativ utfoldelse

    I debatten om bruk av avanserte språkmodeller i utdanningssektoren, har kunstig intelligens satt ordentlig fyr på teltet. Det er forståelig. Utdanning av framtidas samfunnsborgere består av komplekse prosesser som skal bygge selvstendige og kreative elever. På den annen side åpnes det også opp nye rom der kreativiteten kan boble og utfolde seg. Kreativitet i et…

  • Bokutgivelse – Kunstig intelligens for lærere

    Bokutgivelse – Kunstig intelligens for lærere

    Kunstig intelligens for lærere er min andre bok. I en tid hvor skolen preges av høye krav til dokumentasjon og effektiv ressursbruk, står lærere overfor stadig flere oppgaver som stjeler tid og fokus fra det som virkelig betyr noe: elevene. Hvordan kan vi bruke teknologien som en ressurs for å skape rom for mer elevnær…

  • Ekstreme konspirasjoner i klasserommet

    Ekstreme konspirasjoner i klasserommet

    Kunstig intelligente språkmodeller har på kort tid fått stor relevans. Elever benytter teknologien flittig, mens lærere og skoler krangler om regelverk. En så viktig debatt bør ha med unge stemmer. Spesielt problematisk er det når brukere benytter språkmodellene som oppslagsverk, uten å faktasjekke konspirasjonsteorier om ekstreme handlinger.  Vi må ha kunnskap om kunstig intelligente språkmodeller…

  • Å ha med ungdom på avgjørelser om bruk av kunstig intelligens

    Å ha med ungdom på avgjørelser om bruk av kunstig intelligens

    Kunstig intelligente språkmodeller har på kort tid fått stor relevans. Elever benytter teknologien flittig, mens lærere og skoler krangler om regelverk. I en så viktig debatt bør vi ha med unge stemmer. Spesielt siden språkmodellene ofte blir benyttet som oppslagsverk, der konspirasjonsteorier om ekstreme handlinger nødvendigvis ikke blir faktasjekket.  Vi må ha kunnskap om kunstig…